Career Branding: a strategic approach to your career
A strategic approach to your career
zakelijkzichtbaar.be
Uit onderzoek blijkt dat mensen niet veel tijd besteden aan het plannen van hun professionele carrière. En dat zouden ze uiteraard wel moeten doen net omdat de arbeidsmarkt in het laatste decennium drastisch is veranderd. Mensen veranderen vaker van baan dan in het verleden en moeten meer moeite doen om hun eigen inzetbaarheid te verzekeren. Een diploma is niet langer een garantie voor succesvolle carrière. Veel professionals werken in functies die niet meteen gerelateerd zijn aan hun academische kwalificaties en carrières worden alsmaar minder lineair. De arbeidsmarkt is onzekerder en competitiever geworden. Dus hoe zorg je als professional voor een blijvend concurrentieel voordeel op de arbeidsmarkt? Met een strategische benadering die gericht is op het bereiken van je langetermijndoelen door te werken aan jouw ‘career brand’.
Wat is een Career Brand? Een ‘Career Brand’ is de perceptie van iemands werkgerelateerde mogelijkheden en expertise door verschillende doelgroepen, met name werkgevers en/of opdrachtgevers. Een "‘career brand’ bestaat uit twee componenten: - een functionele component en een emotionele component
De functionele component zijn uw verkoopbare vaardigheden. Deze zijn over het algemeen verdeeld in twee categorieën: m.n. Hard skills en Soft skills. Hard skills zijn leerbare vaardigheden of vaardigheden die eenvoudig te kwantificeren zijn. Ze kunnen specifiek zijn voor een industrie, handel of een beroep. Soft skills of zachte vaardigheden zijn niet-cognitieve vaardigheden of persoonlijke eigenschappen die iemand in staat stellen om effectief en harmonieus met andere mensen om te gaan. Het zijn wenselijke eigenschappen voor bepaalde vormen van werkgelegenheid die niet afhankelijk zijn van verworven kennis. Een emotioneel onderdeel is jouw imago. Jouw imago is een combinatie van drie elementen: Appearance, Behaviour en Communcation. Jouw imago is een essentieel onderdeel van je carrièremerk die consistent dient te zijn met jouw functionele component en je professionele doelen moet ondersteunen. Het belangrijkste is, dat jij, zowel jouw persoonlijke vaardigheden evenals jouw imago, succesvol zelf kan managen en op een strategische manier in de markt kan zetten.
@@A strong brand is one that is based on a strong skill portfolio and is reinforced by a powerful personal image.@@
Vaardigheden alleen zijn geen garantie voor succes, noch jouw diploma, noch jouw jarenlange ervaring. Je dient daarnaast ook een manier te vinden om jezelf effectief te vermarkten. Let wel, je skills zijn cruciaal want een zwaar gepromoot persoonlijk imago dat niet geworteld is in de juiste kennis en expertise heeft evenzeer geen enkele waarde.